close
تبلیغات در اینترنت
غیبت امام عصر و نایبان خاص ایشان

آخرین ارسال های انجمن
غیبت امام عصر و نایبان خاص ایشان

غیبت امام عصر و نایبان خاص ایشان

برای حضرت مهدی دو غیبت است، یکی صغری و دیگر کبری. در این مورد روایاتی از ائمه اطهار علیهم السلام وارد شده است. غیبت صغری: غیبت صغری، از میلاد امام تا وفات نایب چهارم و انسداد نیابت خاصه می باشد. در این مدت هفتاد و چهار سال سفرائی رابط میان ایشان و شیعیان بودند که امام را ملاقات می کردند - و چه بسا دیگرانی هم بودند که حضرتش را دیدار می کردند - و به خدمتش شرفیاب می شدند، و توقیعاتی از حضرتش در پاسخ مسائل مختلف و مباحث گوناگون برای شیعیان حضرتشان از طریق ایشان بدانان می رسید. غیبت کبری: غیبت کبری، بعد از غیبت صغری است و تا زمانی می باشد که حضرتش با شمشیر قیام کند. در برخی از توقیعات آمده است که در غیبت کبری کسی امام را نمی بیند و هر کس تا قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای رویت نماید، کذاب

( صفحه 47)

است. درروایات دیگرآمده است که امام هر ساله در مراسم حج شرکت می کند. مردم را می بیند و می شناسد ولی مردم ایشان را می بیند و نمی شناسند. سفرا و نواب زمان غیبت صغری که رابط بین امام و شیعیان بودند، چهار تن هستند:

ابوعمرو عثمان بن سعید عمری

عمری به فتح عین و سکون میم از بنی اسد بود. او منسوب به جد مادریش جعفر عمری می باشد. گفته شده که حضرت حسن عسکری امر به مخفف نمودن کنیه اش (ابو عمرو) دادند، از این رو به عمری مشهور شد. لقب دیگر او عسکری است که به سبب سکونتش در لشگرگاه سامراء می باشد. به وی سمان نیز می گویند، زیرا خرید و فروش روغن می کرد تا بر امر نیابت و ارتباط با امام پوشش نهد. شیعیان چون می خواستند مال واجبی را نزد حضرت ابوالحسن عسکری علیه السلام فرستند، ابوعمرو آن را در ظرفهای روغن جای می داد و مخفیانه و ترسان نزد حضرت می برد. او در ابتدا از طرف امام هادی سلام الله علیه وکیل حضرتش بود. بعد، این منصب را نزد امام حسن عسکری علیه السلام و سپس نزد امام عصر علیه السلام حفظ کرد. امام هادی علیه السلام درباره وی گفته است: هذا ابوعمرو الثقه الامین ما قاله لکم فعنی یقوله و ما اداه الیکم فعنی یودیه: این ابوعمرو موثق درست کردار است. هر آنچه گوید، از جانب

( صفحه 48)

من گفته، و هر چه به شما رساند، از طرف من رسانده است. یکی از اصحاب از حضرتش می پرسید که برای چه کسی کار کنم و از چه کسی مبانی دینی را بگیرم و به سخن چه کسی روی آورم؟ امام علی نقی علیه السلام فرمود: العمری ثقتی فما ادی الیک فعنی یودی و ما قال لک فعنی یقول فاسمع له و اطع فانه الثقه المامون: عمری مورد اطمینان من است، هر چه به تو رساند، از جانب من است و هر چه به تو گوید از طرف من می باشد. پس سخنش را گوش فرا ده و مطیع اوباش که فردوثق امینی است. امام حسن عسکری علیه السلام نیز در باره شان و مقام او - بعد از وفات پدرشان امام هادی - اظهار داشته اند: هذا ابوعمرو الثقه الامین ثقه الماضی و ثقتی فی المحیا و الممات فما قاله لکم فعنی یقوله و ما اداه الیکم فعنی یودیه: این ابوعمرو موثق درست کردار است، مورد وثوق امام گذشته و مورد اطمینان من در حیات و مرگم می باشد. هر چه به شما گوید، از جانب من گفته، و هر چه به شما رساند، از طرف من رسانده است. در روایتی آمده است که چهل تن از شیعیان خاص حضرت عسکری علیه السلام خدمت ایشان رسیدند و در مورد امام بعد پرسیدند، (امام به اندرون رفتند و) پسر بچه ای همانند قرص قمر که شبیه ترین مردم به حضرت ابامحمد بود، آوردند. سپس فرمودند: هذا امامکم من بعدی و خلیفتی علیکم اطیعوه و لا تتفرقوا من بعدی فتهلکوا فی ادیانکم. الا و انکم لا ترونه بعد یومکم هذا حتی یتم له عمر فاقبلوا من عثمان بن سعید ما یقوله و انتهوا الی امره و اقبلوا قوله فهو خلیفه امامکم و الامر الیه: این امام شما بعد از من و جانشین من بر شماست. از او اطاعت نمائید و پس از من به تفرقه نگرائید که دینتان را بر باد داده و به هلاکت

( صفحه 49)

می افتید. آگاه باشید که بعد از امروز دیگر او را نخواهید دید، تا اینکه دوران (غیبت) وی به نهایت رسد. هر آنچه عثمان بن سعید می گوید، پذیرا باشید، امرش را گردن نهید و سخنش را قبول کنید که او جانشین امامتان است و امر (نمایندگی وی) به عهده اوست. عثمان بن سعید در آن علو درجه ای قرار داشت که در هنگام غسل امام حسن عسکری حاضر شد و عهده دار تمام کارهای حضرتش بود و در کفن و حنوط و دفن آن حضرت ماموریت داشت. شیخ طوسی در کتاب غیبت در مورد وی می نویسد: توقیعات صاحب الامر علیه السلام توسط او و فرزندش محمد به شیعیان و خواص پدرش می رسید. این توقیعات شامل اوامر و منهیات امام و پاسخ مسائل شیعیان بود. دست خط توقیعات عینا مشابه دست خط نامه های زمان امام حسن عسکری بود. شیعیان بر عدالت هر دویشان اتفاق نظر دارند. پس از در گذشت عثمان بن سعید فرزندش محمد او را غسل داد و در قسمت غرب مدینه السلام در خیابان میدان در جهت قبله مسجد الذربه دفن نمود. که به جایگاه قبر که در خانه تنگ و تاریک است، وارد می شوند و ما آشکارا از هنگام فرود به بغداد در سال 408 تا 430 او را زیارت می کنیم سپس آنجا را ابومنصور بن فرج باز سازی کرد و قبر به صورت نیکوئی در آمد و بر بالای آن ضریحی در زیر سقفی قرار داد. همسایگان محل به زیارت او می آیند و از وی تبرک می جویند. گویند که او مردی صالح بوده و نیز مشهور است که برادر رضاعی امام حسین علیه السلام می باشد، و از حقیقت امر خبر ندارند. و آن همینطور است تا الان که سال چهارصد و چهل و چهار (444) می باشد.

( صفحه 50)

ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید عمری

شیخ طوسی در کتاب غیبت از هبه الله بن محمد، و او از مشایخ خود نقل می کند: شیعیان (بعد از وفات امام حسن عسکری) بر عدالت عثمان بن سعید اتفاق نظر داشتند. او بعد از خود، به امر حضرت ولی عصر، فرزندش محمد را به سفارت و نیابت گمارد. بر عدالت و وثاقت و امانت ابی جعفر نیز شیعیان متفق القول هستند و این از فرمایش امام عسکری علیه السلام نشات می گرفت که خصائص والا را در مورد او تائید نموده و وی را به عنوان نماینده فرزند خود، حجت بن الحسن علیه السلام معرفی کرده بود. توقیعات امام که رهگشای شیعیان در مشکلاتشان بود، توسط او با همان دست خط زمان پدرش به پیروان اهل بیت می رسید. شیخ طوسی در جای دیگر بیان می دارد که پس از درگذشت ابوعمر عثمان بن سعید فرزندش ابوجعفر محمد بن عثمان مقام او را در اختیار گرفت. این بنابر نص امام عسکری علیه السلام بود که فرموده بود: اشهدوا علی ان عثمان بن سعید العمری وکیلی و ان ابنه محمدا وکیل ابنی مهدیکم: شاهد باشید که عثمان بن سعید عمری وکیل من است و فرزندش محمد، وکیل فرزندم مهدی شما می باشد. و در محل دیگر به یکی از اصحابش فرمود: العمری و ابنه ثقتان فما ادیا الیک فعنی یودیان و ما قالا لک فعنی یقولان فاسمع لهما و اطعهما فانهما الثقتان المامونان: عمری و فرزندش موثق و مورد اطمینان می باشند. هر چه به تو رسانند، از جانب من رسانده اند، و هر چه گویند، از طرف من گفته اند. پس به سخن این دو گوش ده و فرمانشان را پذیرا باش که موثق درست کردار هستند.

( صفحه 51)

ابو جعفر محمد بن عثمان کتابهائی در فقه نگاشته است، که احادیث آنها را از حضرت امام حسن عسکری و حضرت صاحب علیهما السلام روایت نموده است. برخی روایات آن کتابها را از پدرش، و او از حضرت عسکری و از حضرت هادی علیهما السلام نقل کرده است. از جمله این کتابها، کتاب الاشربه می باشد. ازمحمد بن عثمان نقل شده است که گفت: و الله ان صاحب هذا الامر لیحضر الموسم کل سنه یری الناس و یعرفهم و یرونه و لا یعرفونه. به خدا سوگند، صاحب الامر (علیه السلام) هر سال در مراسم حج شرکت می نماید. مردم را می بیند و می شناسد، اما آنها او را می بینند و نمی شناسند. به وی گفته شد که آیا حضرت ولی عصر را دیده ای؟ گفت: نعم، و آخر عهدی به عند بیت الله الحرام و هو یقول: اللهم انجز لی ما وعدتنی. آری، آخرین بار ایشان را در کنار خانه خدا مشاهده نمودم که می فرمود: الها وعده ای را که به من داده ای، به انجام رسان. وهمچنین می گوید: رایته صلوات الله علیه متعلقا باستار الکعبه فی المستجار و هو یقول: اللهم انتقم بی من اعدائک ایشان را که توجه خدا بر او باد دیدم که در مستجار به پرده کعبه آویخته بود و می فرمود: الها به وسیله من از دشمنانت انتقام بگیر. یکبار یکی از دوستان محمدبن عثمان بر وی وارد شد، مشاهده کرد در برابرش تابلوئی است که بر آن آیاتی از قرآن و در حاشیه اش اسامی ائمه علیهم السلام را

( صفحه 52)

می نگارد. از وی جویای مطلب شد، اظهار داشت: این برای آن است که در قبرم بگذارند. اکنون از آن فراغت یافته ام و هر روز وارد قبر می شوم و آن جزء قرآن را می خوانم. چون فلان روز از فلان ماه در فلان سال فرا رسد، به سوی خدا رهسپار می گردم و در آن قبر آرام می گیرم. و همانطور شد که گفته بود. حکایت شده که او قبری برای خود حفر نمود و اظهار داشت: مامور شده ام که امور خود را جمع نمایم. که بعد از دو ماه در گذشت. محمد بن عثمان در آخر جمادی الاولی سنه سیصد و پنج یا چهار به ملکوت اعلی پر کشید. وی قریب پنجاه سال مقرب بارگاه حضرت بقیه الله الاعظم بود و از جانب حضرتش در میان شیعیان انجام وظیفه می کرد. وی نزد مادرش در خیابان دروازه کوفه در بغداد دفن گردید. و نیز گفته شده که هم اکنون در وسط صحرا می باشد.

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی

نائب پیشین، محمد بن عثمان، دو یا سه سال قبل از وفات خود، بزرگان شیعه را جمع نمود و به آنها گفت: اگر پیک اجل مرا دریافت، امر نیابت بر عهده ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی است. من مامورم که وی را بر جای خود بگذارم. به او رجوع کنید و در امور خود به وی روی آورید.

( صفحه 53)

در روایت دیگر آمده که از وی پرسیدند: اگر طوری شود، چه کسی در مقام شما خواهد بود؟ در پاسخ گفت: حسین بن روح بن ابی بحر نوبختی قائم مقام من است. وی سفیر بین شما و صاحب الامر علیه السلام است. در امور خود به او که مورد اطمینان است، مراجعه کنید و در مشکلات خود به وی پناه ببرید. به من چنین امر شده که ابلاغ کنم و به تحقیق - آنرا - رساندم. محمد بن عثمان در بغداد ده نفر نماینده و کار گزار داشت که امور و وجوه شیعیان را به او می رساندند. از جمله آنان حسین بن روح بود. تمامی آنها والائی و نزدیکی بیشتری از حسین بن روح داشتند. مشایخ شیعه تردیدی نداشتند که بعد از محمد بن عثمان، کسی جز جعفر بن احمد بن متیل یا پدر او جای وی را نخواهد گرفت، زیرا که به لحاظ خویشاوندی سببی جعفر بن احمد بن متیل بسیار با وی مراوده داشت تا آنجا که در آخر عمر غذائی نمی خورد مگر در خانه جعفر یا پدرش. اما چون خلعت نیابت امام عصر ارواحنا فداه زیبنده قامت حسین بن روح گشت، سران شیعه انکاری ننمودند و به وی تسلیم شدند و به سان سفیر قبلی، پروانه وار گرد این نماینده حضرت حجت بال زدند. از جمله این سران شیعه، جعفر بن احمد بن متیل بود که گوید: در لحظات آخر عمر محمد بن عثمان نزد سرش نشسته بودم و با وی گفت و شنود داشتم. ابوالقاسم بن روح در پائین پایش قرار داشت. او رو به من کرد و گفت: مامور شده ام که ابوالقاسم حسین بن روح را جانشین خود قرار دهم. پس من از بالای سر او برخاستم و دست نیازمند تلاش می نمودند.

1- موسسه جمع آوری اعانات برای بینوایان.

2- موسسه تامین هزینه طبابت و خرید دارو برای مستمندان.

( صفحه 54)

سرانجام نیز به مقام جانشینی محمد بن عثمان نائل آمد شیخ طوسی درکتاب غیبت گوید ابوالقاسم ازعاقل ترین مردم نزد مخالف و موافق بود و به تقیه رفتار میکرد ابوالقاسم حسین بن روح در ماه شعبان سال سیصد و شش هجری درگذشت و در نوبختیه دفن گردید.

ابوالحسن علی بن محمد سمری

حسین بن روح او را جانشین خود قرار داد و وی به عنوان نماینده حضرت بقیه الله الاعظم قیام نمود شیخ طوسی در کتاب غیبت به سند خود از احمد بن ابراهیم بن مخلد نقل میکند که گفت در بغداد نزد مشایخ شیعه حضور یافتم در جمع آنان ابوالحسن علی بن محمد سمری بدون مقدمه فرمود خدا رحمت کند علی بن حسین بن بابویه قمی را بزرگان حاضر در مجلس تاریخ آن روز را نوشتند بعدا خبر رسید که علی بن بابویه درهمان روز وفات یافته است درروایت دیگری آمده است که هربار علی بن محمد ازعلی بن حسین جویا می شد می گفتند نامه آمده که حالش خوب است تا آنکه روز وفات او فرا رسید سمری ازحال وی پرسید همان سخن قبل را گفتند اما سمری اظهار داشت در مصیبت او خداوند به شما اجر دهد وی الساعه درگذشت حاضران درمجلس تاریخ آن روز را نوشتند بعد ازهفده هجده روز خبر آمد که علی بن حسین بابویه درهمان روزوهمان ساعت درگذشته است

( صفحه 55)

توقیع انسداد نیابت خاصه شیخ طوسی درکتاب غیبت به سند خود نقل می کند که سمری چند روز قبل از وفاتش این توقیع امام عصرع را به بزرگان شیعه ارائه داد: بسم الله الرحمن الرحیم یا علی بن محمد السمری اعظم الله اجراخوانک فیک فانک میت ما بیتک وبین سنه ایام فاجمع امرک ولا توصی الی احد فیقوم مقامک بعد وفاتک فقد وقعت الغیبه التامه فلا ظهور الا بعد اذن الله تعالی ذکره وذلک بعد طول الامد وقسوه القلوب وامتلا الارض جورا وسیاتی شیعتی من یدعی المشاهده الا فمن ادعی المشاهده الا قبل خروج سفیانی والصیحه فهو کذاب مفتر ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم بسم الله الرحمن الرحیم ای علی بن محمد سمری خداوند اجر برادرانت را در سوگ تو بزرگ گرداند تو تا شش روزدیگرحیات را وداع می گوئی پس به کارهای خود رسیدگی نما و به احدی وصیت مکن که مقام تو را در اختیار گیرد. و به تحقیق که غیبت تامه شروع شد و ظهوری نخواهد بود مگر بعد از اذن خدای بلند مرتبه و آن بعد از گذشت دورانی طولانی و قساوت قلبها و پر شدن زمین از جور و ظلم می باشد. در میان شیعیان من کسانی پیدا می شوند که ادعا می کنند مرا مشاهده می نمایند آگاه باش که هر که قبل از خروج سفیانی و صیحه اسمانی مدعی مشاهده شوددروغگوی وافترازن است. وتوان وقدرتی جزبه انکه همه در او شیدایند که والا و بزرگ است نمی باشد. راوی نقل می کند که روز ششم نزد وی رفتیم ملاحظه کردیم لحظاتی بیش از حیاتش باقی نمانده است. به وی عرض کردیم که جانشین شما کیست؟ فرمود:

( صفحه 56)

خداوند را امری است که خود به انجام رساننده آن است. اخرین سفیرحضرت حجت در نیمه شعبان سال328یا329هجری درگذشت و در بغداد در محلی که هم اکنون به خیابان خلنجی مشهوراست دفن گردیده یعنی در محله باب در نزدیکی کنار رودخانه نهر آبی عتاب.

( صفحه 57)


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رسول
تاریخ : سه شنبه 03 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی