close
تبلیغات در اینترنت
الگوبودن حضرت

آخرین ارسال های انجمن
الگوبودن حضرت

الگوبودن حضرت

در میان چهارده معصوم یک الگوى زن لازم بود، زیرا اگر تمام معصومین مرد بودند آن همه سفارشاتى که ویژه بانوان است نظیر همسردارى، خانه دارى، بچه دارى، حجاب و عفاف، صبر و تسلیم در برابر ناملایمات، همه در دنیاى لفظ و توصیه بود و شاید زنان ما پیش خود مى‏گفتند: اگر در میان معصومین یک زن بود و خبر از حال ما داشت، این همه توصیه و تکلیف براى ما نمى‏شد.

وجود حضرت زهرا علیها السلام الگویى بود که به زنان ثابت شود آنچه اسلام مى‏گوید قابل عمل است. نه تنها زهرا علیها السلام، بلکه دخترش حضرت زینب نیز الگوى زنان تاریخ است. بلکه دختر کنیز زهرا علیها السلام (دختر فضّه) به جایى مى‏رسد که با قرآن گفتگو مى‏کند.

الگو بودن فاطمه زهرا علیها السلام تنها در چند مسئله خلاصه نمى‏شود به چند نمونه الگوئى حضرت علیها السلام اشاره مى‏کنیم.

اگر در قرآن سخن از احسان به والدین است، او به قدرى احسان مى‏کند که پیامبر درباره او مى‏فرماید: تو مادر پدرت هستى. یعنى محبت تو از دخترى فراتر است. «ام ابیها»

اگر در قرآن سخن از بخشش و ایثار است، پیراهن عروسى خود را در شب زفاف و در راه رفتن به خانه داماد به فقیر مى‏بخشد. (به زنان مى‏گوید دور مرا بگیرید تا نامحرمان مرا نبینند و من این لباس را در راه خدا بدهم.)

اگر در قرآن سخن از هجرت است، فاطمه علیها السلام هجرت کرد.

اگر در قرآن سخن از صبر و اخلاص و تسلیم و تقوى و حیاست، فاطمه زهرا علیها السلام به قله این کمالات رسیده است.

اگر در قرآن سخن از علم و حکمت است، فاطمه زهرا علیها السلام کتابى به نام مصحف دارد که امامان معصوم گاهى براى کسب اطلاع از آینده به آن کتاب مراجعه مى‏کردند.

اگر در قرآن سخن از کار و کوشش است، فاطمه علیها السلام در اثر کار در خانه دستش تاول زده بود.

اگر در قرآن سخن از عدالت است، فاطمه کار را بین خود و کنیزش به طور مساوى تقسیم مى‏کند.

اگر در قرآن سخن از رهبرى الهى است، فاطمه زهرا علیها السلام در خطبه‏اى که در مسجد پیامبر خواند، حکومت وقت را محکوم و از همسرش حمایتى کرد که به شهادتش انجامید.

اگر در قرآن سخن از ایمان به آخرت و اشتیاق به دنیاى دیگر است، فاطمه همین که از پدر شنید اولین کسى که به او ملحق مى‏شود خود اوست، شادمان شد.

با دیدن این چند نمونه باور مى‏کنیم که فاطمه زهرا علیها السلام الگوى عملى قرآن است.

گرچه در میان فرهنگ‏هاى دیروز و امروز و اشعار و ضرب المثل‏ها زن تحقیر شده و او را عنصرى وابسته و ضعیف مى‏دانسته‏اند، اما قرآن نه تنها به زنان، بلکه به تمام مردان مى‏گوید: همسر فرعون را الگوى خود قرار دهید.

او در کاخ بود، اما جذب کاخ فرعون نشد. قلدرى فرعون را دید، ولى نهراسید. انواع وسایل رفاهى، باغها و نهرها و حکومت‏ها و قدرت هایى را که فرعون با آن مغرور مى‏شد و ادعاى خدایى مى‏کرد و مى‏گفت: «ألیس لى ملک مصر و هذه الانهار تجرى من تحتى»(۱)آیا با این همه نهرهایى که از زیر پاى من جارى است، حکومت و فرمانروایى مصر براى من نیست؟! اما همسرش به خدا مى‏گوید: من جایگاه و مقامى نزد تو مى‏خواهم «ربّ ابن لى عندک بیتاً فى الجنّة»(۲ (پروردگارا، براى من نزد خویش در بهشت خانه‏اى بنا کن. در این آیه آنچه مهمتر از بهشت و خانه بهشتى است، کلمه «عندک» است. زن مى‏تواند به جایى برسد که از لذت‏هاى موجودى که در برابر چشم اوست بگذرد و به آنچه نزد خداست دل ببندد.

۱- سوره زخرف، آیه ۵۱٫

۲- سوره تحریم، آیه ۱۱٫


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 10
نویسنده : رسول
تاریخ : چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی