close
تبلیغات در اینترنت
وجود سرداب در سامرا

آخرین ارسال های انجمن
وجود سرداب در سامرا


وجود سرداب در سامرا

عده ای از تاریخ نویسان اهل سنت نوشته اند که شیعیان میگویند: امام منتظر- علیه السلام - در سرداب خانه اش در سامرا غایب شده است. تاریخ نویسانی مانند:

الف - سویدی

او می نویسد:«شیعیان گمان می کنند امام منتظر - علیه السلام - در سرداب خانه اش در سال 262 در سامرا غایب شده است و محافظان بر آن حفاظت می کنند». (1) .

ب - ابن تیمیه

او گمان کرده شیعیان عقیده دارند که امام منتظر - علیه السلام - در سرداب که در سامراست، باقی است و آنان منتظر ظهور او از آن سرداب می باشند. (2) .

ج - ابن حجر

او هم همین مطلب را ذکر کرده و بر اساس نظر «ابن خلکان» آن را به شیعه نسبت داده است و از ابن خلکان نقل کرده که شیعیان معتقدند امام المهدی (امام منتظر) صاحب سرداب است و در آخر الزمان از همان سرداب که در سامراست، ظهور می کند. می گویند که در سال 265 هجری، امام منتظر داخل

( صفحه 130)

آن سرداب شد در حالی که مادرش به او نگاه می کرد، سپس دو سطر شعر نقل کرده و سراینده آن را ستوده است، اما آن دو بیت شعر این است:

ما آن للسرداب ان یلد الذی

صیرتموه بجهلکم انسانا

فعلی عقولکن العفا اذ انکم

ثلتم العنقاء و الغیلانا (3) .

مشتی خاک بر دهان این شاعر باد که شیعیان و پیروان آل بیت رسول را به چیزی که آن را نگفته و به آن اعتقاد ندارند، هجو کرده است. این شاعر و امثال او از منحرفین و گمراهان می باشند که دروغهایی را بر شیعیان تحمیل کرده و تماما از حقد و کینه آنان برخواسته است و البته تمام این کینه ها نه بر شیعیان است بلکه کینه و حقد و حسدی است که اینان بر ائمه هدی: - امامانی که اذهب الله عنه الرجس و طهرهم تطهیرا - داشته و دارند.

هـ - قصیمی

«عبدالله قصیمی» در مورد حضرت امام منتظر - علیه السلام - دروغهایی به شیعه نسبت داده و به آنان افترا بسته است. نگاه کنید به حرفهای باطل و دروغ قصیمی:

«به درستی که کودن ترین کودنها و متحجرترین متحجرها آنانی هستند که امامشان را در سرداب غایب کرده و قرآن و مصحفشان را با او پنهان داشته اند. و آنانی هستند که هر شب، اسبها و الاغهایشالن را جلو آن سرداب می برند و انتظار امام غایب را می کشند و او را صدای می زنند که ظهور کند و بیش از هزار سال است که چنین می کنند!!!». (4) .

( صفحه 131)

«علامه محقق امینی - رضوان الله تعالی علیه -» حاشیه ای بر این کملات و جملات سیاه قصیمی دارد که آنها چنین است:

«و افترای سرداب، زشت تر از بقیه است، اگرچه قبل از او بعضی از مولفین اهل سنت همین افترا را در کتابهایشان آورده اند. اما قصیمی در این تنبور، اضافه ای دارند و آن اینکه بر اسبها، الاغهایی افزوده است!! و نیز ادعا کرده که عادت همیشگی شیعیان در هر شب و بیش از هزار سال این است که با این خرها و اسبها جلو سرداب می روند!! در حالی که شیعه اعتقادی ندارد که غیبت امام - علیه السلام - در سرداب بوده است. و نیز شیعیان او را در سرداب غایب نکرده اند. و نیز عقیده ندارند که از سرداب ظهور می کند بلکه عقیده شیعیان که مورد تایید احادیث و روایات اهل بیت - علیهم السلام - هم هست این است که آن حضرت در مکه معظمه کنار بیت الله ظهور می کند و هیچ کس نگفته که در سرداب است. (5) .

پژوهشی در این بحث

در اینجا لازم است نگاه کوتاهی به این بحث بیندازیم، لذا می گوییم سردابی که مجاور مرقد شریف حضرت علی الهادی و حضرت امام حسن عسگری - علیهم السلام - در سامراست نزد عموم مردم شیعه از قداست و احترام خاصی برخوردار است - همچنانکه خلیفه عباسی الناصر الدین الله، شباکی بر آن قرار داده است - چرا که این مکان شریف، محل نماز و عبادت سه امام بزرگوار: حضرت هادی، حضرت عسگری و حضرت حجت - علیهم السلام - بوده

( صفحه 132)

است. و هیچ یک از علما و تاریخ نویسان شیعه نگفته است که حضرت امام منتظر - علیه السلام - در سرداب غایب شده است، چه آن سرداب در سامرا است و یا در حله و یا در بغداد باشد. و اینک بشنوید نظرات بعضی از علمای شیعه را:

الف- محدث نوری

محدث نوری صاحب کتاب شریف المستدرک می گوید:

«ما هر چه به تاریخ مراجعه کردیم و تحقیق و بررسی نمودیم آنچه را که اینان گفته اند، نیافتیم، بلکه اصلا در احادیث و اخبار، از سرداب ذکری نشده است...». (6) .

ب- علامه صدرالدین

«علامه محقق صدر» می گوید: «آنچه علمای زیادی از سنیها به ما نسبت داده اند به اینکه امام زمان - علیه السلام - در سرداب غایب شده، هیچ مدرک و مستندی برای آن پیدا نکردم». (7) .

ج - محقق اربلی

«محقق اربلی» می گوید:«آنان که می گویند آن حضرت وجود دارد، نمی گویند که در سرداب است بلکه می گویند او مانند دیگران روی این زمین است، راه می رود و توقف می کند». (8) .

( صفحه 133)

د- محقق امینی

کمی پیش از این، کلام «علامه امینی» را در رد این تهمت ناجوانمردانه نقل کردیم و اینک تتمه بیان این محقق را می آوریم.

«ای کاش! این دروغپردازان موضوع سرداب، بر یک دروغ اتفاق می کردند تا اینکه جعل کردن اینها بیش از این آنان را رسوا نکند و «ابن بطوطه» نمی گفت که این سرداب در حله است. و «قرمانی» نمی گفت که در بغداد است. و دیگران نمی گفتند که در سامراست و سپس «قصیمی» بعد از اینان سرگردان و متحیر نمی ماند و لفظ «سرداب» را - بدون آنکه شهر و مکان آن را ذکر کند - به صورت مطلق بیاورد تا آنکه بدی آن را بپوشاند. (9) .

بنابراین، غایب شدن حضرت امام منتظر - علیه السلام - در سرداب، افسانه ای است که در طول تاریخ تشیع، احدی آن را نگفته است، بلکه کینه داران و دشمنان شیعیان آن را ساخته و به شیعه نسبت داده اند.

پاورقی

(1) سبائک الذهب، ص 78.

(2) منهاج السنه.

(3) الصواعق المحرقأ، ص 100.

(4) الصراع بین الاسلام و الوثنیه 1 : 374.

(5) الغدیر 3: 308.

(6) کشف الاستار.

(7) المهدی، ص 155.

(8) کشف الغمه 3 : 283.

(9) الغدیر 3 : 309.

n+ � z:0�ine-height:200%;font-family:"Tahoma","sans-serif";color:black'>


حضرت امام منتظر - علیه السلام - از محکمترین مدافعان حق است و دفاع و یاری او از ستمدیدگان و شکنجه دیده ها از همه بیشتر است. در احقاق و اقامه حق، هیچ سرزنشی او را از آن بازنمی دارد.

پدران و اجداد بزرگوار آن حضرت، حق را یاری دادند، در مقابل باطل ایستادگی کردند و خودشان را قربانی عدالت اجتماعی بین مردم نمودند، حضرت مهدی - علیه السلام - هم همین وضعیت را دارد.

هنگامی که دنیا با ظهور قائم آل محمد روشن شد و بشریت به سبب خروج آن حضرت، خوشبخت گشت، آن حضرت همه جوانب حق را زنده می کند و غش و فریب و ستم را سرکوب می کند.

سخاوت امام زمان (ع)

حضرت امام منتظر، دستش از همه بازتر و، جود و سخاوتش از همه بیشتر و بزرگتر است. و راویان اتفاق دارند که آن حضرت در زمان حکومتش، خیرات و رزق خدا را بر تمام فقرا تقسیم می کند به طوری که روی زمین هیچ فقیر و نیازمندی نمی ماند تا جایی که کسی که زکات بر او واجب شده، فقیری پیدا نمی کند که آن را به او بدهد. اینک برخی از احادیث را بشنویم:

( صفحه 53)

الف- ابوسعید از پیغمبر اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - در داستان حضرت مهدی - علیه السلام - نقل می کند که حضرت فرمود:«مرد، پیش او می آید و می گوید: یا مهدی! به من عطا کن، به من عطا کن، آن حضرت به مقداری که آن مرد بتواند حمل کند، ظرفش را پر می کند». (1) .

ب- ابن عساکر از رسول خدا نقل کرده است که حضرت فرمود:«در آخر الزمان خلیفه ای خواهد بود که مال را انباشته می کند». (2) .

ج- جابر روایت می کند که مردی خدمت حضرت ابوجعفر امام محمدباقر - علیه السلام - آمد و من آنجا بودم، رو به حضرت کرد و گفت: این پانصد رهم را که زکات مال من است تحویل بگیر و در موردش مصرف کن. حضرت امام محمد باقر - علیه السلام - فرمود: «خودت آنها را از بین همسایگان، یتیمان، مستمندان و برادران دینی ات تقسیم کن. و این وقتی است که قائم ما قیام کند؛ زیرا او به طور تساوی تقسیم می کند و در خلق خدا - خوب باشند یا بد - عدالت می ورزد. هر که از او اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده است و کسی که او را عصیان کند، خدا را معصیت کرده است. و چون به امر مخفی و پنهانی هدایت می کند، «مهدی» نامیده شده است.

آن حضرت، تورات و سایر کتابها را از غاری در انطاکیه بیرون می آورد و برای اهل تورات به تورات و اهل انجیل به انجیل و اهل زبور به زبور و اهل فرقان به فرقان، حکم می کند. و کلیه اموال دنیا - آنچه در زیرزمین و روی زمین باشد - نزد او جمع می شود، پس می گوید ای مردم! بیایید به روی آن چیزی که

( صفحه 54)

در آن قطع رحم کردید و خون بر زمین ریختید و در آن مرتکب محرمات خدا شدید، سپس عطا می دهد به حدی که پیش از آن، این مقدار به آنان داده نشده است». (3) .

و روایات دیگری که دلالت دارند بر اینکه آن حضرت، دریایی از کرم و بخشش است و اینکه او به خلق خدا نیکی و احسان می کند و آنان را از زنجیرها و گرسنگی و محرومیت نجات می دهد و آرامش وامنیت و بی نیازی را بین آنان گسترش می دهد.

( صفحه 55)

پاورقی

(1) ینابیع الموده، ص 431.

(2) تاریخ ابن عساکر 1 : 186.

(3) کمال الدین. و بحار الانوار.

 

 




:: موضوعات مرتبط: مهدویت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : رسول
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی